Verantwoord zonnen

 

De beste manier om een optimaal Vitamine D gehalte te bereiken voor je lichaam is het regelmatig kort zonnen en blootstellen van de huid aan UV straling. Veel huidartsen gebruiken UV licht als behandeling van huidziekten zoals psoriasis en eczeem.


Vitamine D heeft verschillende functies in het lichaam ;

  • calciumstofwisseling:  Het resultaat is dat de calcium- en fosfaatniveaus in het bloed binnen strakke grenzen wordt gehouden
  • immuunsysteem
  • hart en bloedvaten
  • voorkomen van bepaalde vormen van kanker
  • stemmingen / depressie

Veelgenoemde klachten bij een vitamine D tekort ;

  • (extreme) vermoeidheid
  • depressie
  • spier- en/of gewrichtspijn
  • bloedend tandvlees
  • angstaanvallen
  • lusteloosheid
  • verstoorde slaap, veel en vroeg wakker (slaapinsomnie)
  • hyperventilatie
  • hartkloppingen
  • zwakke botten
  • traag herstel van weefsel
  • krampen en spiertrillingen

De huid en het lichaam zijn in staat zoveel Vitamine D te maken als nodig is. Het is mooi meegenomen om een mooi kleurtje op te doen, dit zorgt er voor dat als je in de buitenzon gaat, sneller aan de blootstelling van UVB straling gewend bent en zo zonnebrand kunt beperken. Dit neemt niet weg dat je ook in de buitenzon VERANTWOORD moet omgaan met ZONNEN, , insmeren met een zonnebrandcrème die voldoende factor ( oftewel SPF ) bevat is echt noodzakelijk na 20 minuten onbeschermd in de zon zitten of liggen.

 

10 GOUDEN REGELS VOOR VERSTANDIG ZONNEN

  1. Geniet van de zon, maar voorkom overmatige blootstelling en verbranding.
  2. Verblijf elke dag 15 minuten in de zon zonder anti-zonnebrandmiddel om voldoende vitamine D aan te maken in het lichaam, bij voorkeur rond het middaguur.
  3. Bescherm uw hoofd, oren, nek en ogen; denk aan hoofdbedekking en een goede UV-werende zonnebril met                CE-markering*. Draag beschermende kleding als u niet speciaal aan het zonnebaden bent. 
  4. Smeer bij langdurig verblijf buiten uw onbedekte huid in met een anti-zonnebrandmiddel (met UVA- en
     UVB-bescherming) met een beschermingsfactor die voor u geschikt is om te voorkomen dat u verbrandt.
     Doe dit royaal en herhaal dit na twee uur of vaker bij sterke transpiratie en ook na het zwemmen.
  5. Laat uw huid geleidelijk wennen aan de zon. Houd rekening met uw huidtype.
    Ga niet langdurig zonnebaden tussen 12.00 en 15.00 uur.
  6. Pas extra op met zonnen als u jonger bent dan 18 jaar, omdat uw huid dan nog in ontwikkeling is. Houd baby’s en kinderen tot 1 jaar uit de directe zon.
  7. Ga direct uit de zon als uw huid vreemd reageert met bijvoorbeeld uitslag, jeuk of erg snelle verbranding en raadpleeg een arts.
  8. Als u een huidaandoening heeft, vraag dan voor een verblijf in de zon, zonadvies aan uw behandelend arts. Bij sommige aandoeningen helpt UV-licht, bij andere brengt blootstelling juist extra schade toe. Denk ook aan medicijngebruik die de gevoeligheid voor zonnestraling kan vergroten. Lees altijd de bijsluiter.
  9. Er is geen verschil tussen de straling van de zon buiten en die van de zonnebank. Uw huid reageert daar hetzelfde op. Op de zonnebank krijgt u ongeveer evenveel zon als in de zomer aan de Middellandse Zee.
  10. Wanneer u gebruik wilt maken van een zonnebank, volg dan altijd het advies en de aanwijzingen van de zonneconsulent op. Het gebruik van zonnebanken is alleen toegestaan aan personen van 18 jaar en ouder. Mensen met Huidtype 1 worden sterk afgeraden om gebruik te maken van zonnebanken.
    Draag op de zonnebank altijd een goedgekeurde beschermingsbril voor uw ogen.

* De markering CE (Conformité Européenne) geeft aan dat de UVwerende bril voldoet aan de eisen in overeenstemming met de Europese regelgeving.